Louvre
- Luwr to
jedno z największych muzeów sztuki na świecie.
Mieści się w dawnym pałacu
królewskim w Paryżu.
Dzisiaj z mojego archiwum fotograficznego wyciągam malarstwo.
W następnych postach zaprezentuję trochę eksponatów Starożytnego Egiptu,
Bliskiego Wschodu, Sztukę Grecką, Rzymską..., a także sam budynek i
otoczenie pałacu
Nicolas POUSSIN (1594-1665)
Le Ravissemnet de saint Paul - Ekstaza
świętego Pawła
(1649-1650)
Georges
de la TOUR (1593 - 1652)
Le Tricheur - Oszust z asem karo (1635-1640)
Przykład
malarstwa rodzajowego o charakterze moralizującym. Młody człowiek ulega trzem głównym pokusom. Według obyczajowości
siedemnastowiecznej są to hazard, wino, lubieżność.
Mathieu LE NAIN (1607-1677)
La
Cène - Komunia / Ostatnia
Wieczerza
Obraz prawdopodobnie namalowany
dla jezuitów
Philippe de CHAMPAIGNE (1602-1674)
La Vierge de douleur au pied du croix
Matka Boska Bolesna pod krzyżem
Philippe de
CHAMPAIGNE (1602-1674)
Le Christe en croix - Chrystus
na krzyżu
Obraz namalowany
przed 1650 rokiem
Na płótnie widnieje
rok 1674, wtedy to artysta
ofiarował obraz kościołowi klasztoru Chartreux
Philippe de CHAMPAIGNE (1602-1674)
La Cène - Komunia / Ostatnia
Wieczerza
Obraz ten namalowany został około 1652 roku na ołtarz główny do kościoła w opactwie Port-Royal-des-Champs. Jest to
powiększona replika Petite Cène obrazu przechowywanego
również w Luwrze
Philippe de
CHAMPAIGNE (1602-1674)
Le Christ mort couché sur son linceul - Chrystus
na całunie
Obraz datuje się na
1654 rok
kiedy to Nicolas Plattemontagne wygrawerował napis
Charles LE BRUN (1619-1690)
La chasse de Méléagre et
d'Atlante
Polowanie
Meleagra mitycznego Argonauty i herosa na dzika kalidońskiego
Jeden z sześciu lub siedmiu obrazów, namalowanych około 1658 roku, ilustrujących historię Meleagra, namalowanych
dla rysownika i rytownika Jean'a Valdor'a i przeznaczonych do wykorzystania w
manufakturze gobelinów w Maincy. Zwierzęta najprawdopodobniej namalował flamandzki pomocnik Pieter Boel
Jean Baptiste OUDRY (1686-1755)
Les Divertissements champêtres - Wiejskie
rozrywki
- jeden z serii dziewięciu obrazów, namalowanych dla zamku Voré, zamówionych przez Louis Fagon'a około 1720-
1723 roku. Obrazy zadeklarowane w 1999 roku "skarbcowi narodowemu" zostały
nabyte w komplecie w 2002 roku przez Rząd Francji dla Muzeum Luwru dzięki
mecenatowi PGA Holding na podstawie
przepisów prawa podatkowego dotyczącego muzeów we Francji i darowizny Nicole i
Piotra Guénant
Pierre SUBLEYRAS (1699-1749)
La Madelaine aux pieds du Christ - Magdalena u stóp Chrystusa
Baron Jean-Baptiste REGNAULT (1754-1829)
Descente de croix - Zdjęcie z krzyża 1789 roku
To dzieło namalowane do kaplicy
królewskiej zamku w Fontainebleau, nigdy tam nie zostało umieszczone. Układ i
monumentalność figur oraz realistyczne przedstawienie ciała Chrystusa
przypominają siedemnastowiecznych mistrzów bolońskich takich jak Carrache czy
Guido Reni
Jean -
Auguste - Dominique INGRES (1780-1867)
Le Bain turc - Turecka łaźnia 1862
Przy
pracy nad Łaźnią turecką Ingres nie malował modeli, lecz powtórzył
szereg postaci i motywów ze swoich wcześniejszych obrazów przedstawiających
postacie odalisek i kąpiących się kobiet. Centralna postać kompozycji jest
dokładnie skopiowaną postacią z obrazu Kąpiąca się. Również odaliska z
podniesionymi w górę rękami umieszczona na pierwszym planie jest kopią szkicu
wykonanego przez Ingres'a w 1818 i przedstawiającego jego żonę Madeleine
Chapelle
Theodore
GERICAULT (1791-1824)
Turecki koń w stajni
Szary koń
Eugène DELACROIX (1798-1863)
Frédéric Chopin - Portret
Chopina
Obraz ten to fragment płótna zatytułowanego George
Sand i Chopin namalowanego w 1838 roku dla upamiętnienia początku
przyjaźni między kompozytorem i pisarką. Niedokończony, został przecięty między
1863 a 1874 rokiem. Portret George Sand
znajduje się w Kopenhadze
Ary SCHEFFER (1795-1858)
La Tentation du Christ - Kuszenie Chrystusa
Malowanie tego wielkiego obrazu, zamówionego w 1849 roku przez galerię w
Luksemburgu, Scheffer rozpoczął przed 1851 i jeszcze w 1858 nie skończył. Ogromnych rozmiarów płótno zajęło dziesięć ostatnich lat życia Scheffera.
Liczne powiększania i zmiany odsłaniają nie kończące się przeróbki, jedynie łagodna twarz Chrystusa nigdy nie została przez malarza
poprawiona
Edgar DEGAS (1834-1915)
La Sortie du bain - Wyjście z kąpieli
Eugene DELACROIX (1798-1863)
Le 28 Juillet. La Liberté guidant
le peupl
28 lipca 1830 Wolność wiodąca lud na barykady
J'ai entrepris un sujet moderne, une barricade et si j'ai n'ai pas vaincu
pour la patrie au moins peindrais-je pour elle napisał do brata Delacroix
w 1830 roku
Postać
wolności jest personifikacją Marianne, jednego z symboli narodu francuskiego,
alegorią wolności oraz rozumnego myślenia. Marianne nosi na głowie czapkę
frygijską, będącą symbolem rewolucji francuskiej z 1789 roku
Paul DELAROCHE (1797-1856)
La Jeune Martyre - Młoda męczennica 1855 rok
Chrześcijanka, po tym jak nie wyparła
się wiary została wrzucona przez Rzymian do rzeki aby nie odnaleźli jej inni
wierzący
Lorenzo LOTTO (1480-1557)
Le Portement de croix - Niesienie
krzyża 1526 rok
Jezus niosący krzyż na Golgotę,
przedstawiony jest w ciasnym kadrze. Tego typu kompozycją i realizmem oprawców inspirował
się Durer.
Fakt niezwykły - sygnatura i data są zapisane na odwrocie, na drzewie krzyża -
malarz chce, żeby sam Chrystus mógł przeczytać jego nazwisko
Paolo Caliari dit VERONESE (1528 -1588)
Les Noces de Cana - Wesele w Kanie Galilejskiej
Obraz namalowany w 1562-1563 do refektarza Benedyktynów z San Gorgio Maggiore
w Wenecji. Odrestaurowany w 1989-1992 przez ICI Francja
Paolo Caliari dit VERONESE (1528-1588)
Jupiter punissant les vices - Jupiter potępiający przywary 1556
Ta kompozycja, która zdobiła sufit pałacu książęcego w Wenecji, czyni aluzje do
urzędowania Rady Dziesięciu, obarczonej bezpieczeństwem Republiki. Jupiter
piorunuje przestępstwa, stawiające Państwo w niebezpieczeństwie, podczas gdy
zadaniem Rady jest karanie: Oszczerstwa, Lubieżności, Buntu i Korupcji
Andrea MANTEGNA (1431-1506)
La Crucifixion - Ukrzyżowanie (1456-1459)
Element predelli ołtarza, zamówiony przez Georgio Correr'a do kościoła San Zeno
w Weronie. Inne elementy predelli Chrystus w Ogrójcu i Zmartwychwstanie,
przechowywane są w muzeum Beaux Arts w Tours. Panel centralny - Madonna z
Dzieciątkiem między muzykującymi aniołami i dwa panele boczne znajdują się ciągle na swoim miejscu w
kościele San Zeno
Bernardino LUINI (1485-1532)
Salomé reçoit la tête de saint Jean Baptiste
Salome
otrzymuje głowę świętego Jana
Chrzciciela
Domenico Theotocopoulos dit EL
GRECO (1541-1614)
Le Christ en croix adoré par deux donateurs
Chrystus
na krzyżu adorowany przez dwóch nieznanych
fundatorów
Z obrazów z hiszpańskiej galerii Ludwika
- Filipa, tylko ten jeden wrócił do Luwru
Jusepe de RIBERA (1591-1652)
La Déposition du Christ - Złożenie
do Grobu
Obraz pochodzi z końca lat dwudziestych XVII wieku, kiedy Ribera mieszkał przez kilka
lat w Neapolu. Należał do kolekcji kardynała Valentini Gonzaga w Rzymie w 1756
roku
Giambattista PIAZZETTA (1682-1754)
Wniebowzięcie
NMP - 1735 rok
Obraz zamówiony przez Klemensa Augusta Wittelsbacha do ołtarza głównego w
Sachsenhausen, koło Frankfurtu. Obraz ten, po jego ukończeniu, wystawiony był z
wielkim sukcesem w Wenecji
Sebastiano RICCI (1659-1734)
Św. Antoni z Padwy uzdrawia młodego mężczyznę, który obciął sobie stopę,
wymierzając w ten sposób karę za uderzenie swojej matki, postąpił według
przykazania: I jeśli twoja noga jest dla ciebie powodem
grzechu, odetnij ją; lepiej jest dla ciebie, chromym wejść do życia, niż z
dwiema nogami być wrzuconym do piekła (Mk
9,45) Rzadki temat w malarstwie - obraz być może namalowany został dla Padwy
Francesco TREVISANI (1656 - 1746)
Le Christ mort porté par des anges
Chrystus
niesiony przez anioły (około 1705-1710)
Jest to powtórzenie wielkiego obrazu z Wiedeńskiego Muzeum Historii Sztuki, wykonanego
być może na zamówienie papieża Klemensa XI. Temat rozwijany przez artystów Kontrreformacji
Tadeusz KUNTZ (1732-1793)
Le Christ devant Pilate - Chrystus przed Piłatem
Henri
Bellechose (1415-1444)
Le Retable de Saint Denis (1415-1416)
Namalowany dla kościoła klasztornego Champmol niedaleko Dijon
Jean Cousin le fils (młodszy) (1522-1594)
Le Jugement derenier - Sąd Ostateczny (około 1585)
Grawerowany przez Pierre'a de Jode'a w 1615 roku. Jest to jedyny obraz malarza,
który się zachował
Simon Vouet (1590-1649)
La Présentation au Temple - Ofiarowanie w świątyni (około 1640-41)
Darowany w 1641 roku przez kardynała Richelieu do kościoła jezuitów przy ulicy
Saint Antoine w Paryżu. Górna część ołtarza Apoteoza świętego Ludwika znajduje
się w muzeum w Rouen
Leonardo da Vinci
(1452-1519)
Saint Jean-Baptiste - Święty Jan Chrzciciel
Jest to jedyny zachowany obraz Leonarda z czasu, gdy przebywał w Rzymie.
Przypuszczalnie jest także ostatnim samodzielnie wykonanym ręką mistrza. Kiedy
Leonardo opuścił w 1516 roku Rzym, zabrał ze sobą obraz do Francji i zachował
go przy sobie aż do śmierci
Leonardo da VINCI (1452-1519 )
La Vierge et l'Enfant avec sainte Anne
- Święta Anna Samotrzecia - Najświętsza
Maria Panna z Dzieciątkiem i święta Anna
Obraz przedstawia pokrewieństwo boskie świętej Anny i jej córki Marii Panny,
których pozy i twarze wyrażają różne stanowiska wobec Męki i Odkupienia,
obrazowanej przez Jezusa przestępującego baranka Ofiarnego. Obraz być może był
przeznaczony Ludwikowi XII, królowi Francji, na cześć jego żony Anny Bretońskiej,
rozpoczęty około 1500 roku, udoskonalany we Florencji, poprzez liczne rysunki i
kartony, kontynuowany w Mediolanie między 1508 i 1513, ale niedokończony i
niedostarczony, bez wątpienia był przywieziony przez Leonarda do Francji i
najprawdopodobniej znalazł się w kolekcji królewskiej za panowania Ludwika XIII
Leonardo da VINCI (1452-1519)
Portait de femme dit La Belle Ferronnièrre - Portret kobiety - La Belle Ferronnière, namalowany w Mediolanie w latach 1495-1499.
Przypuszcza się, że było
kilka modelek między innymi: Lucrezia Crivelli, Cecylia Galeriani, które były
metresami Ludwika de More, księcia Mediolanu, a także Beatrice d'Este, która
była jego żoną. Obraz La Belle Ferronnière
mylono z innym portretem przedstawiającym kobietę z Le Ferron (Ferronnière), metresę Franciszka I. Pomyłkę
sprostowano - nazwa obrazu pochodzi od słowa ferronnière - przepaska, którą modelka ma na czole
Nicolas
Poussin (1594-1665)
L'Inspiration du poète - Natchnienie poety (około 1629-30)
Druga wersja obrazu. Apollo siedzi na górze Parnas, a jego dłoń skierowana jest
ku kartce papieru trzymanej przez poetę. Ten czeka na natchnienie, mali
geniusze z wieńcami zwiastują nieśmiertelną sławę. Kaliope - muza poezji
epickiej ma odsłoniętą jedną pierś. Poeta spogląda w niebo, gdzie zdaje się
szukać ostatecznej weny u Boga chrześcijańskiego, a postacie wokół niego są
jedynie jego opiekunami
Charles Mellin (1597-1649)
La Charité romaine - Dobroczynność rzymska albo też Cimon et Pero
Dotyczy pewnej anegdoty opowiedzianej przez historyka rzymskiego Valère Maxime:
Cimon wtrącony do więzienia i skazany na śmierć głodową był karmiony piersią
przez swoją córkę Pero, która odwiedzała ojca każdego dnia
Szkoła z Fontainebleau połowa XVI wieku
Diane chasseresse - Diana łowczyni (około 1550-60)
Gianantonio PELLEGRINI (1675-1741)
La Modéstie présentant la peinture à l'Académie à Venise - Malarstwo i Rysunek pouczający Miłość 1733 rok
Diego VELASQUEZ (1599-1660)
La Reine Marie-Anne d'Autriche - Królowa Maria - Anna Austriaczka
Replika dzieła przechowywana w Muzeum Prado w Madrycie
Giovanni Paolo PANNINI (1691-1765)
Święto muzyczne wystawione przez kardynała Rochefoucauld w teatrze Argentyna we
Włoszech w 1747 roku z okazji zaślubin
Delfina, syna Ludwika XV
Giovanni Paolo PANNINI (1691-1765)
Galerie de vues de la Rome - Galeria obrazów Rzymu - 1759 rok
Pietro Berrettini dit PIERRE DE CORTONE (1597-1669)
Romulus i Remus recueillis par Faustulus
- Romulus
i Remus
przygarnięci przez pasterza Faustulusa i jego żonę (około 1643)
Szkoła z Fontainebleau
Portrait presume de Gabrielle d'Estrées et de sa soeur la duchesse de
Villars - Gabriela d'Estrées i jej siostra księżna de Villars w kąpieli około
1594 roku
Być może jest to aluzja do macierzyństwa Gabrieli i narodzin Cezara, księcia Vendôme
w 1594 roku, bękarta francuskiego króla Henryka IV
Polecam książkę Purpurowa linia Wolframa Fleischhauera - fascynującą historię tego tajemniczego
obrazu jednego z najsłynniejszych, jakie można podziwiać w Luwrze
Wojciech
cdn