cd Któż z nas nie kocha tradycji, takiej która nie
krępuje, którą przekazujemy z pokolenia na pokolenie.
Tradycja jest rozumem całego narodu, przesianym
z jednego wieku w drugi - mówiła niemiecka pisarka, historyk i filozof Ricarda
Huch, żyjąca na przełomie wieków dziewiętnastego i dwudziestego, a więc w
latach kiedy to postępująca industrializacja dokonywała ogromnych przemian we
wszystkich dziedzinach życia nie tylko w Europie.
Fabrykanci, bankierzy, stara arystokracja i elity władzy wznosili wspaniałe
gmachy, pałace, wille i rezydencje. Budowano biblioteki, opery i
sale koncertowe. Powstawały muzea, a także kliniki i szpitale…
Polski, niespokojny czas przemian naznaczony był krwią uczestników walk narodowowyzwoleńczych…
W powstaniu styczniowym zginęły dziesiątki tysięcy osób, liczbę zesłanych na
Sybir ocenia się na trzydzieści osiem tysięcy. Klęska powstania narodowego
przeciwko Rosji spowodowała ogromne straty ludnościowe, materialne, oraz konfiskatę
majątków uczestników powstania… Ogrom ofiar pochłonęły dwie wojny…
Jak wspominałam w poprzednim poście przemiany objęły
także Supraśl.
Obok siebie, żyły społeczności katolików, ewangelików, prawosławnych i Żydów,
kultywujące własne tradycje.
W zapiskach prawosławnego kronikarza, Rosjanina archimandryty Nikolaja
Dałmatowa z tysiąc osiemset sześćdziesiątego trzeciego roku czytamy, że niektórzy mieszkańcy Supraśla niemieckiego
pochodzenia, w okresie powstania styczniowego zarażeni polskim fanatyzmem,
śpiewali po domach polskie pieśni patriotyczne Z dymem pożarów i inne.
Dzisiaj właśnie, kontynuując poprzedni post o historii mojego
kościoła parafialnego chciałabym przedstawić w dużym skrócie jego tradycję
muzyczną sięgającą zboru ewangelicko-augsburskiego pod wezwaniem
Zmartwychwstania Pańskiego.
Notatka o pierwszym ewangelickim chórze śpiewaczym pochodzi z tysiąc osiemset
siedemdziesiątego roku, następna zaś mówi o chórze skupiającym kobiety i
mężczyzn, którym przez dwadzieścia lat od roku tysiąc dziewięćset dziewiętnastego
kierował nauczyciel Alfred Schwember. W kolejnej notatce kalendarium czytamy,
że na początku lat trzydziestych, z inicjatywy Adeli Buchholtz powstała ewangelicka
orkiestra puzonów, którą prowadził miejscowy
organista Erwin Dege. Wtedy to, za sumę tysiąca czterystu czterdziestu koron, czeska
firma zrealizowała zamówienie orkiestry na instrumenty dęte …
Za czasów prezesury pastora Teodora Zirkwitza w Kościelnej Radzie Parafialnej w
dniach dwudziestego dziewiątego i trzydziestego czerwca tysiąc dziewięćset
trzydziestego piątego roku obchodzono jubileusz pięćdziesięciolecia zbudowania
zboru ewangelickiego w Supraślu.
Uświetnieniem dwudniowych uroczystości były
występy miejscowego chóru
i puzonistów, supraskiej skrzypaczki Schwalbe, białostockich
chórów Concordia i Chóru Stowarzyszenia Młodzieży, a także Chóru Męskiego z pobliskiego zboru z Michałowa. Liturgię odprawili pastorzy
Plamsch i Kraeter, przemówienie powitalne oraz kazanie w języku niemieckim
wygłosił ksiądz Benno Kraeter, zaś kazanie w języku polskim pastor Loppe. Podczas
uroczystości poświęcono żyrandol podarowany na tę okoliczność przez
ewangelickie dzieci…
Kontynuowanie tradycji muzycznej w dawnej świątyni ewangelickiej,
dzisiaj w kościele katolickim rozpoczęło się od
Wojciecha Załęskiego i jego żony Jadwigi Sczykowskiej-Załęskiej. To w ich domu w rozmowach z Iwoną i Januszem Musialikami
- pracownikami Akademii Muzycznej w Białymstoku i Wiesławem Szczepaniakiem, zrodził się pomysł napisania
kompozycji tematycznie związanej z obrazem Matki Bożej Supraskiej - Matki Kościoła
i patronki parafii.
Tego całego zamieszania dokonała pani Maria Cubrzyńska-Leonarczyk odkryciem w tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątym czwartym roku tekstów Modlitwy do Nayświętszey Maryi Panny Supraślskiey Wielkimi cudami słynącey oraz Pieśni do Nayświętszey Maryi Panny Supraślskiey. Treść utworów i intencja anonimowego autora w sposób szczególny skupiła uwagę wymienionych rozmówców.
Ich determinacja, poprzez Jerzego Stankiewicza - prezesa
Krakowskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich doprowadziła do Juliusza
Łuciuka - laureata szeregu nagród
kompozytorskich w kraju i za granicą, absolwenta krakowskiej Wyższej Szkoły
Muzycznej i Uniwersytetu Jagiellońskiego
oraz studiów kompozytorskich kontynuowanych w Paryżu u Nadii Boulanger i Maxa
Deutscha.
W konsekwencji - pisał Juliusz Łuciuk
- zainteresowałem się historią cudownego
obrazu Matki Bożej Supraskiej, jego znaczeniem dla rozwoju kultu maryjnego
wśród miejscowej ludności, jak również tragicznym losem obrazu, który zaginął w
1915 roku podczas ewakuacji zakonu w głąb Rosji.
Niezwykła w swojej staropolszczyźnie
osiemnastowieczna poezja z Supraśla, o archaicznej składni, pisowni i treści, zainspirowała mnie twórczo.
Z dostarczonych nam przez
pana Janusza Musialika i Wojciecha Załęskiego obszernych materiałów
historycznych i literackich wybraliśmy wraz z żoną dwa teksty: obszerną Pieśń i
Modlitwę do Matki Bożey Supraślskiey.
Wybrane fragmenty z tych dwóch utworów
poetyckich stały się podstawą do stworzenia „libretta”, które przybrało formę
litanii. Tworzy ją pięć segmentów litanijnych, z których każdy eksponuje trzy
części. Są to inwokacja, modlitwa
i sekwencja.
Inwokacja opiewa cudowne
przymioty Matki Bożej Supraskiej i jest niezmiennym, powtarzającym się
zawołaniem litanijnym.
Modlitwa wyraża różnorodne, zmienne prośby grzesznika
zanoszone do Matki Bożej, a sekwencje są refleksyjnym rozważaniem modlitewnym.
Kompozycję tę dedykowałem i przekazałem bezinteresownie czcicielom Matki Bożej
z Supraśla i miłośnikom tej ziemi. Młody malarz wrocławski Marek Kulig,
zainspirowany przez historię Supraśla i obrazu, namalował nawiązując do
zachowanych kopii wizerunku Matki Bożej
Supraskiej, obraz dużych rozmiarów, który przywiózł do Supraśla na prawykonanie
Litanii i ofiarował go parafii. /Obraz Marka Kuliga znajduje się na plebanii/
Trzeciego czerwca tysiąc dziewięćset dziewięćdziesiątego
dziewiątego roku w Kościele pod wezwaniem NMP Królowej Polski, w Uroczystość Najświętszego
Ciała i Krwi Pańskiej wykonano po raz pierwszy publicznie Litanię do Matki Bożey Supraślskiey skomponowaną przez Juliusza
Łuciuka.
Wśród wykonawców znalazła się jedna z najwybitniejszych śpiewaczek
oratoryjno-kantatowych, Jadwiga Rappé prezentująca utwory różnych epok
muzycznych, od baroku do współczesności.
Wystąpił Białostocki Chór Kameralny Cantica
Cantamus prowadzony przez panią profesor sztuk muzycznych Violettę Bielecką, założycielkę
chóru
i dyrygenta artystycznego.
Polską Orkiestrą Radiową dyrygował Marcin
Nałęcz-Niesiołowski, dyrektor naczelny i artystyczny Filharmonii Białostockiej,
który oprócz działalności dyrygenckiej zajmuje się wokalistyką. Jego różnorodne
programy obejmują zarówno wielkie dzieła wokalno-instrumentalne, muzykę
symfoniczną, operową jak i prawykonania współczesnej muzyki polskiej.
Pierwsze publiczne wykonanie Litanii do
Matki Bożey Supraślskiey zadedykowano Janowi Pawłowi II w przeddzień jego
wizyty w Polsce.
Od tamtego pamiętnego dnia tradycja muzyczna umacniała się.
W kościele występowały
chóry i soliści zarówno z Polski jak i zza granicy.
W ramach Międzynarodowych Spotkań Artystycznej
Młodzieży Polskiej i Polonijnej koncertował Polski Chór Pokoju, który doskonali
swój warsztat pod profesjonalnym okiem Violetty Bieleckiej.
Trzeciego lipca ubiegłego roku, po czternastu latach, od
prawykonania Litanii, Polska
Orkiestra Pokoju, która wspólnie z chórem weszła w skład Polskiej Filharmonii
Pokoju, po raz kolejny zaprezentowała w Kościele NMP Królowej
Polski dzieło Juliusza Łuciuka.
Pamiętam, że zastygłam w bezruchu zaraz na samym początku prezentowanej
kompozycji. Najpierw przeleciał po moich plecach przyjemny dreszczyk i mrowienie
całego ciała, a zaraz potem moje serce bić zaczęło nieco szybciej. Zasłuchana w
mezzosopran Anny Lubańskiej, w śpiewy chórzystów i muzykę nie mogłam się poruszyć, nie mogłam wstać, żeby
zrobić chociaż jedno, jedyne zdjęcie. Moja lustrzanka przez cały koncert
wisiała bezużytecznie na ławce w ostatnim rzędzie…
Do tradycji muzycznej wpisał się także chór parafialny założony przez Janusza
Fidziukiewicza w dwa tysiące dziewiątym roku oraz schola dziecięco młodzieżowa
prowadzona przez jego żonę Joannę. Wspomnę także o nieistniejącym już chórze prowadzonym
przez Grażynę Prusik, który w obu supraskich kościołach nie raz dbał o oprawę
muzyczną podczas mszy świętych.
Koncertowały tu zespoły rodzinne i gwiazdy estrad, między innymi Aleksander
Teliga, światowej sławy śpiewak należący do czołówki europejskich basów,
założyciel
pierwszej w Polsce szkoły operowej, twórca i organizator Europejskiego Festiwalu
Muzycznego Gloria, który w tym roku odbył się w Supraślu już po raz siódmy…
Ostatnie wydarzenie muzyczne w moim parafialnym kościele to koncert dziecięco młodzieżowego
zespołu Liberamente, który przyjechał z Grodna na zaproszenie organisty Janusza
Fidziukiewicza, w celu nagrania swojej pierwszej płyty, na której znalazło się
szesnaście utworów pod wspólnym tytułem Miejcie
nadzieję.
Na niedzielny występ rodaków zza wschodniej granicy, poprzedzony mszą
świętą, przybyli nie tylko mieszkańcy Supraśla. Podczas koncertu młodzi
utalentowani śpiewacy wykonali wiele pieśni religijnych i patriotycznych.
Nie
tylko ja wzruszałam się słuchając Barki,
Sutanny ubogiej, Białego krzyża, Łodzi życia, Miejcie nadzieję, Kresowianki, Za
Niemnem, czy też Polskich Kwiatów… Widziałam łzy wzruszenia na twarzach tych, którym losy Polaków pozostawionych
na Kresach i zesłanych w głąb Rosji nie były obce.
Po duchowej uczcie przyszedł moment podziękowań. Mikrofon przechodził z rąk do
rąk, obdarzano się wzajemnie drobnymi upominkami, dyplomami, serdecznymi uściskami.
W przedsionku kościoła Supraślanie pozostawili ogromne ilości polskich książek,
które trafią do polskich bibliotek w Grodnie.
Panie z chóru przygotowały na plebanii
pożegnalny poczęstunek.
Jestem przekonana, że to wydarzenie pozostanie na długo w pamięci mieszkańców
Supraśla, a w szczególności parafian z Kościoła pod wezwaniem NMP Królowej Polski,
jak również Polaków z Grodna.
|
Rozpoczyna się niedzielna msza święta. Liturgię sprawuje ksiądz Grzegorz Błaszko |
|
O oprawę muzyczną zadbał chór parafialny i scholka dziecięco młodzieżowa |
|
Kiedy Janusz dyryguje na organach gra Kamil Rogaczewski |
|
Zespół Liberamente podczas Modlitwy Pańskiej, Ojcze nasz |
|
Wnętrze kościoła NMP Królowej Polski, niegdyś zbór ewangelicki Zmartwychwstania Pańskiego |
|
Chór Liberamente powstał przy parafii Najświętszego Odkupiciela w Grodnie |
|
Dziana Jastrembska, Polina Szagun, Anna Alizar |
|
W dolnym rzędzie Awelina Łukaszewicz, Filip Krawcewicz, Roksana Brodowicz |
|
W górnym rzędzie Karina Bogdzia, Anna Jadeszko, Anfisa Sawościna, Wiktoria Rutkowska |
|
W górnym rzędzie Patrycja Karpowicz, Patrycja Krawcewicz, Julia Kricka, Maria Zarecka |
|
W pierwszym rzędzie w środku Miłana Gaponik |
|
Wspaniałe było wykonanie Kwiatów Polskich |
|
Zespołem Liberamente kieruje Natalia Łojko |
|
Kilka utworów wykonały starsze chórzystki |
|
Wnętrze kościoła w niedzielę 17 listopada 2013 roku |
|
Kościół posiada dobrą akustykę |
|
Janusz Fidziukiewicz, jego chór i Supraślanie |
|
Wioletta Kowalczuk i Cezary Andrzej Jurkiewicz z fundacji Kresy w potrzebie - Polacy Polakom |
|
Były i łzy wzruszenia na twarzy prezesa |
|
Kwiaty polskie do studia Janusza Fidziukiewicza |
|
Mistrz i kwiaty polskie |
|
Wioletta Kowalczuk składa podziękowania fundacji Kresy w potrzebie Polacy - Polakom |
|
Wojciech Fiłonowicz, radny Supraśla wręczył kwiaty Wioletcie i zaraz potem Natalii |
|
Adam Jakuć dyrektor Centrum Kultury i Rekreacji w Supraślu |
|
Cezary Andrzej Jurkiewicz, Janusz Fidziukiewicz, ks Grzegorz Błaszko i Adam Jakuć |
|
Marta Matulewicz ofiarowuje swoje krzyżykowe dzieła parafii w Grodnie |
|
Wioletta i Marta |
|
Joanna dziękuje wszystkim tym, którzy wsparli przedsięwzięcie jej męża Janusza |
|
No cóż na zbiorowym zdjęciu zabrakło mnie, autora tekstów i zdjęć |
Supraśl, 17 listopada 2013 roku
Poprzednie wpisy