W poprzednim poście zwiedzaliśmy założenie pałacowo-ogrodowe Vaux-le-Vicomte, domenę Nicolasa Fouqueta leżącą w gminie
Maincy w departamencie Seine-et-Marne,
w regionie Île-de-France. Założenie to
zajmuje jedną trzecią powierzchni gminy.
Niegdyś w Maincy działała manufaktura gobelinów, którą z rozkazu króla Ludwika XIV przeniesiono do Paryża, po tym jak również z jego rozkazu pozbawiono Nicolasa Fouqueta prawa do majątku Vaux-le-Vicomte i skazano go na dożywotnie więzienie (tutaj).
Wieś Maincy została założona w średniowieczu o czym świadczy jej romański kościół pod wezwaniem świętego Szczepana / Stefana (Église Saint-Étienne). Jadąc do zamku Fouqueta było nam po drodze, a więc zatrzymaliśmy się koło tej ciekawej architektonicznie budowli złożonej z prostych brył o surowym, ciężkim i monumentalnym charakterze, z grubymi murami podkreślającymi jej obronność.
Samochód zaparkowaliśmy po stronie północnej kościoła, ale zanim do niego weszliśmy przyjrzeliśmy się mu dokładniej z każdej strony.
Niegdyś w Maincy działała manufaktura gobelinów, którą z rozkazu króla Ludwika XIV przeniesiono do Paryża, po tym jak również z jego rozkazu pozbawiono Nicolasa Fouqueta prawa do majątku Vaux-le-Vicomte i skazano go na dożywotnie więzienie (tutaj).
Wieś Maincy została założona w średniowieczu o czym świadczy jej romański kościół pod wezwaniem świętego Szczepana / Stefana (Église Saint-Étienne). Jadąc do zamku Fouqueta było nam po drodze, a więc zatrzymaliśmy się koło tej ciekawej architektonicznie budowli złożonej z prostych brył o surowym, ciężkim i monumentalnym charakterze, z grubymi murami podkreślającymi jej obronność.
Samochód zaparkowaliśmy po stronie północnej kościoła, ale zanim do niego weszliśmy przyjrzeliśmy się mu dokładniej z każdej strony.
Kościół pod wezwaniem świętego Szczepana / Stefana, którego kult szerzył się w dwunastym wieku, zbudowano być może na miejscu wcześniejszej budowli ufundowanej przez Roberta Pobożnego (970-1031).
Wieża romańska, najprawdopodobniej dawna strażnica, wykorzystywana w średniowieczu jako wieża obronna, co potwierdzają pozostałości wiązania muru podstawy absydy, została wzniesiona i przekształcona w dzwonnicę pod koniec dwunastego stulecia. Dzwonnicę wieńczą cztery szczyty z czterema gargulcami.
Ażeby zrealizować swoje
przedsięwzięcie, budowę zamku i ogrodów, Nicolas Fouquet zrównał z ziemią domostwa
kilku wiosek oraz kaplicę w Vaux. W zamian biskupstwo Sens wynegocjowało
upiększenie kościoła w Maincy.
Pracami w latach 1659-1660 pokierował Louis Le Vau, architekt zamku Vaux-le-Vicomte.
Fasada wschodnia otrzymała dwie dobudówki, a prezbiterium (chór) przykryto kopułą, od strony północnej dobudowano ganek z oddzielnym wejściem dla panów Vaux, zaś fasada zachodnia wzbogaciła się o nowy portyk z trójkątnym frontonem, w ścianach bocznych wybito podwójne okna.
Pracami w latach 1659-1660 pokierował Louis Le Vau, architekt zamku Vaux-le-Vicomte.
Fasada wschodnia otrzymała dwie dobudówki, a prezbiterium (chór) przykryto kopułą, od strony północnej dobudowano ganek z oddzielnym wejściem dla panów Vaux, zaś fasada zachodnia wzbogaciła się o nowy portyk z trójkątnym frontonem, w ścianach bocznych wybito podwójne okna.
W dziewiętnastym wieku rodzina
Sommierów, nowych właścicieli zamku Vaux-le-Vicomte podjęła się kolejnych prac
renowacyjnych. W prezbiterium zamontowano witraże, między innymi jeden
przedstawiający Pokłon pasterzy w Betlejem, drugi prezentujący świętego Józefa
przy pracy w Nazarecie.
Ostatnie prace remontowe
przeprowadzono w 1960 roku.
Mówi się, że pewnego świątecznego dnia 1613 roku dzwony w dzwonnicy rozdzwoniły się tak, iż wywołały deszcz czterystu sztuk złota. Ale monety spadające z wieży nie trafiły bezpośrednio do rąk wspólnoty. Ustalono, że skarb zostanie przekazany na remonty budynków religijnych.
Mówi się, że pewnego świątecznego dnia 1613 roku dzwony w dzwonnicy rozdzwoniły się tak, iż wywołały deszcz czterystu sztuk złota. Ale monety spadające z wieży nie trafiły bezpośrednio do rąk wspólnoty. Ustalono, że skarb zostanie przekazany na remonty budynków religijnych.
Zajrzyjmy do wnętrza romańskiej świątyni.
Balustrada w stylu Ludwika XV zamontowana wokół chrzcielnicy to dawne zamknięcie prezbiterium, które prawdopodobnie tworzyło jedną całość z ołtarzem i nastawą ołtarzową inspirowaną architekturą dorycką, wykonaną przez Jacquesa Prou, stolarza z Vaux-le-Vicomte i Fontainebleau.
Wyrzeźbiony w dębie przez Jacquesa Prou ołtarz główny posadowiony na dwóch drewnianych stopniach mierzy 2,6 metra długości i 95 cm wysokości. Dekoracja fasady symbolizuje ofiarę eucharystyczną: baranka otoczonego kłosami pszenicy i kiściami winogron. Tabernakulum posiada łukowate drzwiczki z Ecce Homo. Po bokach korynckie kolumienki okalają figury świętych Piotra i Pawła. Całość zdobią złocone głowy aniołów.
Ołtarz centralny postawiono w 1964 roku na trzech stopniach. Kamień ołtarza to duży święty kamień z pierwotnego ołtarza przechowywany przez trzy wieki.
W ołtarzu głównym znajduje się osiemnastowieczna kopia obrazu Charelsa Le Brun z 1651 roku przedstawiająca ukamienowanie świętego Szczepana / Stefana, patrona Maincy. Oryginał wykonany dla złotników paryskich, zachowywany w Notre Dame, zakupił i sprowadził do kościoła w Maincy Nicolas Fouquet. Niestety podczas rewolucji obraz został zniszczony. W kościele znajdowały się także inne dzieła Charlesa Le Brun, malarza i dekoratora oraz założyciela manufaktury tapiserii w Maincy przeniesionej do Gobelins w Paryżu po tym jak Fouquet został skazany na dożywotnie więzienie. Wszystkie dzieła za wyjątkiem portretu pani Fouquet zaginęły.
Ołtarz Najświętszej
Marii Panny w stylu Ludwika XV pochodzi z osiemnastego wieku. Drewniana figura
Matki Bożej Różańcowej umieszczona została tam 14 sierpnia 1731 roku.
Organy do kościoła w Maincy zakupiono u proboszcza parafii Vernou sur Seine w 1929 roku dzięki subskrypcji zorganizowanej wśród parafian przez księdza Fortin (1871-1935). Skonstruowano je około 1890 roku w maison Bonneau w Paryżu.
Kosztowały 15 000 franków. Jedną trzecią sumy ofiarował Edme Sommier.
Madonna i Dzieciątko, czternastowieczne dzieło École de Raims, zniszczone zębem czasu zostało poddane renowacji na zlecenie Alfreda Sommiera właściciela Vaux-le-Vicomte i mera Maincy. Renowacji podjął się Hébert, który uzupełnił ją podstawą z liści kapusty.
Grupa rzeźbiarska przedstawia Maryję w koronie królewskiej na głowie, karmiącą piersią Boże Dziecię. Po lewej stronie NMP stoi święta Anna, która prawą ręką podtrzymuje ramię swojej córki a lewą Dzieciątko Jezus. U stóp Maryi klęczy duchowny.
Trójstronny konfesjonał z misternie rzeźbionym medalionem na drzwiach, opatrzony datą przypomina rozwój konfesjonałów wprowadzonych do kościołów po Soborze Trydenckim (1545-1563)
Inne
Maincy, 3 kwietnia 2016 roku
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz